Nieuwe regelgeving voor de mobiliteits- en transportsector
De mobiliteits- en transportsector staan aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Vanuit de EU en de Nederlandse regering wordt vol ingezet op regelgeving om de CO2 uitstoot te verlagen. Dit heeft direct gevolgen voor ondernemers in de transport, mobiliteit en logistiek.
Hoe ziet de huidige situatie eruit? Welke regelgeving komt eraan en wat kan jij als ondernemer doen om jouw bedrijf toekomstbestendig én financieel gezond te houden?
De huidige situatie: hoge emissie door transport
Door het verplaatsen van personen en goederen ontstaat een hoge hoeveelheid uitstoot van CO2. Dit komt voornamelijk door het gebruik van vrachtwagens, bestelauto’s en auto’s. Omdat dit deel CO2 uitstoot een aanzienlijk deel is van de totale uitstoot van broeikasgassen zien we dat er steeds meer regelgeving komt om ook dit aandeel te verlagen.
Aan de ene kant zijn er steeds meer zero-emissiezones, strengere eisen aan motoren en brandstofgebruik. Aan de andere kant zien we subsidies en fiscale voordelen die het elektrificeren van het wagenpark en de benodigde laadinfrastructuur stimuleren.
Nieuwe regelgeving: wat is er en wat komt eraan?
Zero-emissiezones in steden
Vanaf 1 januari 2025 hebben zo’n 30 steden in Nederland zero-emissiezones ingesteld. Hier mag alleen volledig emissievrij vervoer rijden. Er zijn enkele uitzonderingen en overgangsregelingen. Maar na 2030 zijn er waarschijnlijk geen uitzonderingen meer. Ondernemers in Haarlemmermeer hebben hier snel mee te maken wanneer zij zaken doen op Schiphol en in Amsterdam, Haarlem en Leiden.
CO2 normering voor vrachtwagens en bestelwagens
De EU heeft als doelstelling dat nieuwe vrachtwagens en bestelwagens in 2030 gemiddeld 45% minder CO2 uitstoten t.o.v. 2019. Dit doel zal verder worden aangescherpt in 2035 en 2040. Vanaf 2040 is het niet meer realistisch dat er diesel trucks worden verkocht in de EU.
ETS2 - Europees emissiehandelssysteem 2
Vanaf 2027 valt ook het wegvervoer onder het Europese emissiehandelssysteem (ETS2). Vervoerders betalen dan een prijs per uitgestoten ton CO2. Dit zorgt ervoor dat het gebruik van fossiele brandstoffen duurder wordt. De opbrengst van deze heffing zal deels worden gebruikt voor subsidies voor verduurzaming.
Aandeel verplichte hernieuwbare energie voor brandstofleveringen
Omdat brandstofleveranciers worden verplicht een steeds groter aandeel hernieuwbare energie te gebruiken voor hun brandstofleveringen stijgen de kosten voor de brandstofleveranciers. Dit is bijvoorbeeld het gebruik van geavanceerde biobrandstoffen. Deze extra kosten zullen doorberekend worden aan de afnemers. Dit zal resulteren in hogere kosten voor fossiele brandstoffen.
Subsidies en fiscale voordelen
Er zijn diverse subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen, waterstoftrucks en laadinfrastructuur. Daarnaast zijn er diverse fiscale voordelen. Het Energieloket voor Bedrijven Haarlemmermeer heeft hier een zeer informatieve webinar over gegeven. Het webinar ‘Slimme subsidies en fiscale voordelen’ is hier te bekijken.
Nieuwe rapportageverplichtingen (CSRD)
Grote bedrijven moeten vanaf 2024 aan de rapportage-eisen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) voldoen. Kleinere ondernemers kunnen hier nu ook al mee te maken krijgen als ze voor grote opdrachtgevers werken. In de toekomst is het logisch te verwachten dat er een ‘lichtere’ variant van de CSRD voor kleinere ondernemers komt.
Wat betekent dit concreet voor ondernemers
Hogere kosten voor fossiele brandstoffen
Fossiele brandstoffen zullen waarschijnlijk duurder worden. Terwijl de kosten voor elektrisch vervoer en soms benodigde energieopslag dalen. Ondernemers die overstappen op elektrisch vervoer vermijden de hogere kosten voor fossiele brandstoffen.
Kleinere markt om te bedienen
Als je als ondernemer voorheen in stadscentra opereerde en je hebt geen emissievrij voertuig kan dit resulteren in een kleinere markt die je kunt bedienen. Vooral binnenstedelijk transport, koeriers, bouwlogistiek en kleine ondernemers kunnen hier last van krijgen.
Snellere afschrijving benzine- en dieselvoertuigen
Met de afnemende toepasbaarheid van voertuigen die fossiele brandstoffen gebruiken en het steeds toegankelijker elektrisch vervoer is een verhoogde afschrijving van benzine- en dieselvoertuigen waarschijnlijk. Wanneer dit gebeurt en hoe snel is niet direct te voorspellen.
Anticiperen op regelgeving: zo maak jij jouw bedrijf toekomstbestendig
1. Duurzaamheidsanalyse bedrijfsonderdelen
Begin met een duurzaamheidsanalyse van het wagenpark, elektriciteitsverbruik, beschikbaar vermogen, gasverbruik en de bedrijfspand(en). Stel voor elk bedrijfsonderdeel na het verkrijgen van inzicht een transitieplan op. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kan je tijdig de aanpassingen doorvoeren die mogelijk en/of verplicht zijn. Gebruik deze analyses vervolgens om je goed voor te bereiden op (komende) rapportage-eisen.
2. Maak gebruik van subsidies en fiscale regelingen
Maak slim gebruik van subsidies en fiscale regelingen om de kosten voor deze investeringen te drukken. Check hiervoor regelmatig de websites van bijvoorbeeld RVO, jouw branchevereniging en het Energieloket voor Bedrijven Haarlemmermeer.
3. Overleg met opdrachtgevers
Jouw klanten kunnen een eigen visie of plan hebben om hun CO2 uitstoot te verlagen. Hou daarom goed contact met jouw opdrachtgevers wat deze plannen zijn en hoe jullie samenwerking hier mogelijk mee te maken krijgt.
4. Investeren in laadinfrastructuur
Investeer tijdig in laadinfrastructuur. Dit kan hogere kosten in de toekomst voorkomen en zet de deur open naar vervoer met lagere kosten voor je bedrijf. Hier zijn diverse subsidies voor beschikbaar. Is het niet mogelijk om op eigen terrein te laden? Bekijk dan of er collectieve of publieke laadoplossingen zijn in de buurt. Ook kun je kijken of er afspraken te maken zijn met bedrijven uit de buurt die ruimte over hebben op hun laadinfrastructuur.
5. Digitalisering en innovatie
Het optimaal benutten van energie door slimme software en innovatieve hardware kan de kosten voor de onderneming verlagen. Voor zwaar elektrisch transport kan dit bijvoorbeeld door goede data-analyse, optimalisatie van routes en het gebruik maken van slimme assistentiesystemen.
6. Monitoren van regelgeving
Omdat de wet- en regelgeving snel kan veranderen is het verstandig een flexibel businessmodel te hanteren. Blijf daarnaast goed op de hoogte via betrouwbare bronnen zoals RVO, TLN, evofenedex en het Energieloket voor Bedrijven Haarlemmermeer
Van uitdagingen naar kansen
Omdat de energietransitie en de bijbehorende regelgeving flinke uitdagingen voor de transportsector, mobiliteitssector en logistieke sector vormen, ontstaan hiermee ook kansen. Tijdig anticiperen is profiteren van lagere kosten, toegang tot nieuwe markten, lagere investeringskosten, stabielere bedrijfsvoering en een sterker imago. Hiermee creëer je een voorsprong op de concurrentie. Zo blijft jouw bedrijf toekomstbestendig en winstgevend.
Event Durable Business Barbecue met thema: Duurzame mobiliteit en logistiek
Het Energieloket voor Bedrijven Haarlemmeer zet zich in om ondernemers in Haarlemmermeer te ondersteunen bij de energietransitie. We richten ons op diverse thema’s met o.a. informatieve events en webinars. 25 september 2025 organiseren wij de Durable Business Barbecue. Hier zullen sprekers en ondernemers aanwezig zijn vanuit de hele keten omtrent elektrisch vervoer en transport. Van informatie, inspiratie tot financiering en realisatie.
Het elektrificeren van een wagenpark is een grote uitdaging. Tegen welke uitdagingen loopt jouw bedrijf aan? Klik hier, laat het ons weten en kom naar de Durable Business Barbecue. Beperkt aantal plaatsen beschikbaar en aanmelden via onze website is verplicht.