Terugblik Durable Business BBQ: elektrificatie in de transport sector
André, de organisator (die toevallig ook jarig was) opende het evenement
Op donderdag 25 september kwam een besloten groep vertegenwoordigers uit de transport- en infrastructuursector bijeen in de BBQ-shop van Mood4, tijdens de Durable Business Barbecue. Met de eerste hapjes vast op tafel, de bar open, en een lichte rookgeur van de Big Green Eggs, kwamen de mensen binnendruppelen om te leren over elektrificatie. Heb je het evenement gemist? Onderaan deze terugblik kun je de presentaties downloaden.
Voor het pand van Mood4 was door DJMiddelkoop een grote elektrische truck geplaatst, voor de deelnemers om te bewonderen.
André Steensma van het Energieloket voor Bedrijven opende met een hoopvol bericht over het delen van kennis en het aangaan van het gesprek op het gebied van energie, transport en laden, om zo gezamenlijk de energietransitie aan te pakken. Daarna werd het stokje vlot overgedragen aan Jeroen van Denderen en Marc Rijke van Kenter met de presentatie, Van Diesel naar Elektronen, Hoe Doe Je Dat?
Kenter: Van Diesel naar Elektronen, Hoe Doe Je Dat?
De ondernemer van vandaag is ook bezig met de vragen van morgen: waar willen we over 10 jaar staan en wat hebben we dan nodig? Want door netcongestie, regelgeving en andere veranderingen moet je als ondernemer in de transport vooruitdenken. Als je een elektrische truck koopt, moet je nadenken over hoe en wanneer je deze gaat laden, en met welke stroom.
Kenter gaat langs bij ondernemers om advies te geven. Daaruit, vertelden Jeroen en Marc, zijn enkele leringen getrokken, waarvan hier enkele uitgelicht:
Het voordeel van blokcontracten: bij een blokcontract heb je op vastgestelde tijdsblokken meer netcapaciteit tot je beschikking. Zo kan je extra laden zonder je gecontracteerd vermogen te overschrijden.
Kritisch kijken naar je laadgebruik: wanneer laad je wel, en wanneer niet? Maak gebruik van slimme software om je verbruik zo efficiënt mogelijk te houden.
Batterijcapaciteit inzetten: een batterij kan de pieken in je verbruik opvangen. Wanneer je weinig stroom gebruikt of veel zonnestroom hebt kan je de batterij laden. Wanneer je veel stroom gebruikt - of in de nacht - kan je de stroom uit de batterij gebruiken.
Kadastraal perceel: Heb je geen extra ruimte op je gecontracteerde vermogen? Dan kan een nieuw contract op een ander kadastraal perceel wellicht uitkomst bieden. Wel op een andere naam.
Snelle koop = duurkoop: veel ondernemers kopen helaas te snel hun laadinfra, zonder te kijken naar of hun laders wel slim zijn. Domme laders kunnen er voor zorgen dat je onbedoeld je gecontracteerd vermogen overschrijdt. Met als gevolg een waarschuwing van de netbeheerder.
Tussendoor kregen de deelnemers een bruschetta met avocado en mais.
Ampowr: Een Slimme Batterij als Sleutel tot E-Mobility
Robert Hemmen vertelde over de batterij-oplossingen die Ampowr biedt, juist in de transportsector. De vraag naar stroom groeit sterk. Een batterij kan een oplossing bieden bij netcongestie. In principe is een batterij een dom apparaat, maar een Energy Management System (EMS) kan deze slim te maken. EMS software van Ampowr haalt data op van iedere cel in je batterij en stuurt dat naar de cloudopslag in Europa, verzorgt de communicatie en strategie. Die strategie—dat is waar batterijen en het EMS samenwerkend echt schitteren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
Peakshaving: de batterij gebruiken tijdens de hoogste pieken zodat je niet over je gecontracteerde vermogen gaat;
Curtailment: verminderd je opwek om zo overbelasting van het net te voorkomen;
Energy trading: maak winst op je batterij door slim stroom in te kopen en te verkopen op verschillende markten;
EV charging: integreer de batterij met het laadplein, zodat het laden strategisch plaatsvindt.
Voor batterijen is er ook een interessante subsidie beschikbaar: de flex-e subsidie. Deze sluit mid-oktober, maar opent in 2026 voor een nieuwe ronde. Dit kan een flink financieel voordeel geven bij de aanschaf van een batterijsysteem!
Deelnemersvraag: werkt de batterij ook bij internetuitval, bijvoorbeeld door een oorlog?
Robert zegt dat het systeem zeer veilig is, onafhankelijk van het internet werkt en tegen hacken wordt beschermd door ethische hackers die regelmatig de beveiliging testen. Daarnaast kan het apparaatje ook voor bepaalde tijd offline doorwerken met lokale data. Alleen de handel zal mogelijk niet werken als er een grote, regionale internetuitval is.
Tussendoor kregen de deelnemers een geroosterde marshmallow met aardbei en munt
Schiphol: Zero-emissiezone Schiphol Centrum
Daan Zegwaart vertelde over de Zero-emissiezone (ZEZ) in Schiphol die 1 januari 2026 van start gaat. Dit gaat om het gebied rondom Schiphol Plaza, ook wel bekend als het pleintje waar de bussen aankomen, en waar zich het treinstation bevindt.
Schiphol sluit zich aan bij de gemeente van Haarlemmermeer rondom het klimaatakkoord, om steden schoner en leefbaarder te maken, en de luchtkwaliteit te verbeteren. Stadslogistieke vervoersbewegingen veroorzaken een grote hoeveelheid uitstoot. In 2030 wil Schiphol emissievrij en afvalvrij zijn, en in 2050 circulair en energiepositief. Ondanks dat er natuurlijk niemand woont op Schiphol zelf, wil het bedrijf zorgen voor een gezonde werk- en leefomgeving.
Sinds 1 jan 2025 zijn eerste ZEZ een feit in meerdere grote steden. Dat blijkt tot nu toe goed te gaan: het aantal boetes en ontheffingsaanvragen is lager dan verwacht. Voor ondernemers die in de omgeving van Haarlemmermeer transporteren en bijvoorbeeld ook naar Amsterdam of Schiphol moeten, stipt Daan de regelingen aan waardoor je wellicht niet hoeft te voldoen op de ingangsdatum van de ZEZ:
Overgangsregeling: deze krijg je automatisch
Vrijstellingen: deze krijg je automatisch
Ontheffingen: moet je actief aanvragen
Er zijn meerdere soorten ontheffingen beschikbaar. Zo is een dagontheffing een oplossing voor bedrijven die enkel incidenteel in een ZEZ moeten komen. Deze kan 12x per jaar worden aangevraagd. Maar ook als je al wel een elektrisch voertuig hebt besteld, maar wacht op een lange levertijd, kom je in aanmerking voor een ontheffing. Of wanneer er geen emissievrij toestel beschikbaar is, wanneer je bedrijf het financieel niet rond krijgt, of in bepaalde schrijnende gevallen (via de hardheidsclausule).
De subsidies die relevant zijn in de transport sector:
SSEB, subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel
Fiscale voordelen:
Na de presentaties begon de barbecue workshop van Mood4, waarbij er lekkers werd gemaakt met de deelnemers. Zo werden er flammkuchen op de barbecue bereid met verschillende toppings, en was er als optie ook een stukje vlees te barbecuen.
Na een rustig evenement met gemoedelijke sfeer gingen wij met volle buik en vol hoofd weer naar huis. Volgend jaar weer? Blijf op de hoogte van al onze evenementen en meld je aan voor onze nieuwsbrief (die ongeveer een keer per kwartaal wordt verzonden).
Presentaties gemist of wil je iets terugzien? Download via de button de presentaties.