Interview met auto liefhebber (en verkoper) Rick van Driel

Het Energieloket voor bedrijven gaat op pad naar duurzame ondernemers in de regio. Vandaag gaan we langs bij Van Driel Automotive in Hoofddorp, al 11 jaar een vertrouwd autobedrijf in Haarlemmermeer. 11 Jaar geleden begon de eigenaar Rick van Driel met sleutelen en handelen in auto's. Onderhand is het bedrijf groot gegroeid en openen ze binnenkort een tweede pand. We spreken Rick over zonnepanelen, elektrisch rijden, en de energierekening laag houden. 

Zou je ons wat willen vertellen over je bedrijf en hoe jullie jezelf in de markt zetten? 

Van Driel Automotive is een universeel autobedrijf. Wij kunnen alles wat een dealer kan, van handel en software inladen, tot onderhoud en schade herstel. Toen ik 11 jaar geleden begon, maakte ik alle auto's die ik verkocht zelf klaar en deed ik ook het onderhoud. Nu is het bedrijf groter en doen we ook moderne vormen van mobiliteit, zoals private lease en car-sharing. Maar de klantervaring blijft voor ons de kern. Ik zie veel dealers verdwijnen omdat steeds meer mensen auto's online bestellen en ophalen bij een servicepunt. Maar als je een afspraak wilt maken, bijvoorbeeld omdat je auto een probleem heeft, gaat dat online of via een app. Als je bij ons een afspraak wilt maken, spreek je gewoon één van onze mensen. Iedereen hier, inclusief de commerciële medewerkers, is technisch opgeleid en ervaren in de autobranche. Dus als je auto een probleem heeft, kunnen wij het uitleggen. Zo behouden wij de klantervaring. 

 

In de afgelopen jaren hebben jullie dit pand verduurzaamd. Wat voor maatregelen hebben jullie getroffen? 

We zitten al zo'n 8 jaar in dit pand, maar ongeveer 5 jaar geleden hebben we het gekocht. Toen zijn we stapsgewijs gaan verduurzamen. Daar zijn we heel blij mee want dat hadden we gedaan vlak voor de enorme prijsverhogingen. We hebben hier stroom, water, gas en we laden hier al die elektrische auto's voor ongeveer 1000 euro per maand. Voor zo'n pand als dit, is dat echt heel weinig. 

We hebben nu om en nabij 200 zonnepanelen waarmee één derde van het dak gevuld is. Die investering verdiende zich in een jaar ongeveer terug. En er is dus nog ruimte voor meer. Het pand was al Energielabel A, omdat het goed geïsoleerd is en dik glas heeft. We hebben vervolgens één van de CV-ketels verwijderd en airconditioning units geplaatst die kunnen koelen en verwarmen. De ruimtes van de kantoren zijn afgescheiden en apart verwarmd met airco units of infrarood panelen, en de showroom zelf is niet verwarmd.  

Alleen in de werkplaats stoken we nog met gas. We hebben wel geëxperimenteerd met infrarood panelen maar die gaven niet genoeg warmte af voor zo'n grote ruimte, dus het rendement was niet goed genoeg. Toen hebben we de oude CV vervangen door een nieuwe. Dat scheelt enorm in ons verbruik. 

Binnenkort openen we het nieuwe pand. Wat we hier hebben geleerd, nemen we daar mee. We bouwen een soort kas in het midden van het pand voor de kantoren waardoor we weinig hoeven te verwarmen. 

 Hoe zijn jullie te werk gegaan met de verduurzaming van het pand? 

We hebben zelf partijen gezocht die met offertes kwamen. Er zitten wel veel cowboys tussen. Wij kozen niet voor de goedkoopste, maar iemand die zich profileerde als de beste. Maar uiteindelijk heeft die niet alles geleverd wat hij had beloofd. Nu doen we onderhoud met een andere partij. 

Daar zie ik ook een uitdaging, of misschien een kans: kies je partij voorzichtig. Vaak heb je een andere partij voor de kabels dan voor de laadpaal en weer een ander voor de meterkast. En ze communiceren niet met elkaar en geven elkaar overal de schuld van. Er zijn wel een aantal partijen die full-service doen, maar daarvoor moet je echt veel budget hebben. 

 

Wat voor uitdagingen komen jullie nu tegen wegens de energietransitie en nieuwe regelgevingen? 

Wij beheren hier het wagenpark van Munckhof regiovervoer. Hun bussen en auto's stallen wij hierachter. Die gaan gefaseerd over op elektrisch rijden. Dat moet wel in fases, want het wordt een uitdaging als we in één keer dertig auto's van stroom moeten voorzien. Opeens zijn we dan ook stroomvoorziener – gaan we dan stroom leveren en in rekening brengen wanneer de zon wel of niet schijnt? Dat zijn wel uitdagingen voor de toekomst. 

Laatst hebben we alles nieuw bestraat en daarbij de nodige kabelgoten en dergelijke geplaatst. En we hebben zonnepanelen om overdag te kunnen laden en load-balancing wat we nu al gebruiken, maar het laden duurt gewoon lang en 's avonds kunnen we natuurlijk niet stroom van de zonnepanelen gebruiken. Om alle auto's van stroom te voorzien, hebben we sowieso een nieuwe aansluiting nodig. Op zondag als we niks gebruiken, slaan de stoppen wel eens door. Voor de nieuwe aansluiting moesten we een aanvraag doen bij de netbeheerder. Ook de gemeente heeft iets te zeggen over wie hoeveel stroom krijgt, want er is niet genoeg capaciteit. We verwachten dat het over anderhalf jaar geregeld wordt. 

Er zijn wel oplossingen voor opslag, maar die technologie is nu te pril en daardoor nog te duur. Bijvoorbeeld batterijen of een container met een accupakket. 

  Leveren jullie ook elektrische auto's? 

Ongeveer een vierde van ons aanbod is elektrisch of hybride, en dan met name dat laatste. We merken dat mensen nog twijfelen over de aankoop van een elektrische auto vanwege de range. Als je nu een elektrische auto koopt, weet je ook niet wat je elektrische auto over twee jaar waard is. De technologie verandert zo snel. Net als plasma tv's: tien jaar geleden was zo'n tv duizenden euro's, en nu koop je er een voor 900 euro.  

Een hybride is een goede oplossing. Zo kan je korte afstanden elektrisch rijden en als je op vakantie wilt, heb je nog de brandstofmotor.  

Ik ben ook nog voorzichtig met overgaan op elektrisch, omdat de techniek en markt zo nieuw is. Oude automerken hebben een traditioneel, voorspelbaar prijs-systeem. Maar Elon Musk is geen autoproducent; meer een aanjager van een nieuwe leefbeweging. Dus toen de accuprijzen naar beneden gingen en zijn auto's niet genoeg verkochten, haalde hij 10.000 euro van de prijs af. Zo hadden we 20-30 Tesla's hier staan die opeens minder waard waren. Die klap moesten wij incasseren, en daar zijn we voorzichtiger door geworden. 

Ook is een brandstof auto voorlopig over de hele productielijn wel duurzamer, omdat bijvoorbeeld de winning van nikkel en kobalt voor elektrische auto's niet duurzaam verloopt. Dat gaat wel veranderen: het is tenslotte een transitie. 

Nou moet ik zeggen dat de kwaliteit van elektrische auto's niet tegenvalt. Accu's gaan lang mee en er is vrijwel nooit wat stuk – even afkloppen! Bij elektrische auto's is wel meer slijtage aan de draagarmen en banden. En als er echt wat stuk gaat, kan het flink duur zijn. De marges voor ons op onderhoud is hiervoor lager dan op brandstofauto's. 

  Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe brandstof auto's gekocht worden. Wat vind je daar zelf van?  

Als ik met mijn hart kijk, heb ik een zwak voor brandstof auto's. Maar voor dagelijks vervoer is elektrisch rijden heel fijn: het is stil, snel en simpel. Simpel, omdat er minder onderdelen in zitten. Bij een kapotte brandstofmotor ben je al snel twee dagen aan het puzzelen. Maar een elektrische auto heeft een motor, accu, wat elektronica en een paar knopjes. Alles gaat via de software.  

We zitten volop in de energietransitie. Van bedrijven wordt verwacht dat ze aan regelgeving voldoen. Als dealer, wat voor uitdagingen en kansen zie je? 

Natuurlijk moeten we voldoen aan de regelgeving. Tegen 2030 mag ik ook geen nieuwe brandstofauto's leasen. Sowieso moeten onze monteurs omgeschoold worden voor het onderhoud van elektrische auto's. Er ligt een mooie kans voor ons om een volledig elektrisch pakket te leveren. Dus niet alleen de auto, maar ook de laadpaal en de installatie. Dan hebben we ook een in-house monteur nodig voor de installatie van laadpalen. In het nieuwe pand zou ik dat wel willen op de showroom: een hoek met laadpalen. 

De beperkte capaciteit van het net is een uitdaging voor elektrisch rijden. En het kabinet komt nog niet met duidelijke plannen. In mijn wijk is niet eens een laadpaal. Ik kan mijn auto dan misschien aan huis parkeren, maar mijn buurman niet. Dan zit je ook weer met die laadkabel over de stoep. Daarnaast is elektrisch rijden niet voor iedereen betaalbaar. Uiteindelijk moet brandstof-rijden duurder worden en elektrisch rijden goedkoper. 

Bedankt Rick van Driel voor het interview! Ben jij benieuwd naar elektrisch rijden? Kijk eens op deze pagina van onze website. Meer informatie over Van Driel Automotive? Kijk eens op de website. 

Lees meer over elektrisch rijden.

Wil jij ook verduurzamen?

Lees meer over de volgende onderwerpen:

Vorige
Vorige

In gesprek met Nico & Nico van KSB

Volgende
Volgende

Interview met agrariër Ton van Schie